معده درد حاملگی

درد حاملگی چگونه است ,درد بارداری چگونه است,معده درد بارداری چگونه است,درد اوایل بارداری چگونه است,درد حاملگی خارج رحم چگونه است,درد حاملگی خارج از رحم چگونه است,دل درد حاملگی چگونه است,کمردرد حاملگی چگونه است,سردرد بارداری چگونه است,درد دوران بارداری چگونه است,درد حاملگی خارج از رحم

درد حاملگی

توضیحاتی در مورد درد حاملگی

درد شکمی که گه گاه به سراغ مادران باردار می آید معمولا عارضه شایعی است که با پزشکان در میان گذاشته می شود. هر چند درد شکم در زمان حاملگی می تواند مشکلی ایجاد نکند ولی ممکن است نشانه ای از یک عارضه جدی نیز باشد و توصیه می شود که دردهای شدید و پایدار در ناحیه شکم به هیچ عنوان نادیده گرفته نشود. در زیر رایج ترین عوامل به وجود آورنده درد در ناحیه شکم و ناراحتی های مرتبط با آن در دوران بارداری ارایه شده است. اما نکته بسیار مهم این است که نباید دست به درمان سر خود زد. در صورتی که باردار هستید و همراه با درد در ناحیه شکم نشانه هایی نظیر لکه بینی، خونریزی، تب، تب و لرز، خروج ترشحات از واژن، خستگی مفرط، بروز اختلال در حین ادرار کردن، حالت تهوع و استفراغ را مشاهده کردید و در عین حال با گذشت زمان اثری از کاهش درد مشاهده نشد سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.

علل شکم درد حاملگی

1- بارور شدن تخمک در جایی جز رحم در این فرآیند تخمک در جایی خارج از رحم و معمولا در یکی از لوله های فالوپین مستقر شده و بارور می شود. در نتیجه این فرآیند ممکن است علائمی نظیر کوفتگی، خستگی و سایر علائم مشابه در اوایل دوران بارداری مشاهده شود. در صورتی که این اختلال درمان نشود، سلامت زن باردار در معرض خطر جدی قرار می گیرد. اگر علائم زیر مشاهده شد سریعا با پزشک خود تماس بگیرید:درد در ناحیه شکم یا لگن خاصره، لکه های واژنی یا خونریزی (که می تواند قرمز یا قهوه ای رنگ باشد)، احساس دردی که در حین انجام کارهای مختلف فیزیکی تشدید می شود. 2- سقط جنین سقط جنین به از دست دادن نوزاد در 20 هفته اول آن گفته می شود. خونریزی یا لکه بینی واژن از شایع ترین نشانه های اولیه سقط جنین است که به دنبال آن درد در ناحیه شکم در بازه های زمانی چند ساعته تا چند روز پدیدار می شود. در این شرایط خونریزی ممکن است خفیف یا شدید باشد. دردی که ناشی از این اختلال می شود نیز ممکن است به طور پیاپی شدید و خفیف شود. همچنین در برخی موارد درد ملایم یا برای مدت طولانی احساس می شود. در صورتی که این نشانه ها را دیدید بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید و اگر خونریزی شدید بود مراجعه به پزشک در اولین فرصت باید انجام شود. در این شرایط دقیقه ها هم ارزش طلا پیدا می کنند. 3- درد مربوط به زایمان زودتر از موعد به این نوع درد زایمان که در اصطلاح درد زایمان زودرس همراه با تولید نوزاد نارس هم گفته می شود فرد احساس انقباضات شدیدی می کند که در پی آن احتمال به دنیا آمدن نوزاد نارس نیز زیاد است.

علت درد حاملگی

عوامل متعددی از جمله سقط جنین، جدا شدن جفت، زایمان زودرس، بارداری خارج رحمی، سنگ کیسه صفرا و آپاندیسیت می تواند منجر به درد شکم در دوران بارداری شود. درد شکم در دوران بارداری طبیعی است. اندام های شما در این دوران دائم درحال تغییراست. رحم بزرگتر و رباط های عضلات این بخش کشیده می شوند. با این وجود گاهی درد شکم دلایلی جدی تر دارد بهتر است برای یافتن منشأ این نوع از دردها به نکات زیر توجه کنید تا بتوانید تشخیص دهید که چه زمانی باید به پزشک خود مراجعه کنید. از یبوست گرفته تا دردهای رباط های ناحیه رحم، همه ممکن است علائم شروع یک شکم درد خوش خیم باشد. اگر درد ادامه دار باشد یا به همراه علائمی مانند خون ریزی یا گرفتگی شدید عضلات باشد باید به پزشک زنان مراجعه کنید.

سقط و درد حاملگی

خونریزی معمولاً اولین علامت سقط است و پس از آن به فاصله چند ساعت تا چند روز درد شکمی رخ می دهد. خونریزی ممکن است خفیف یا شدید باشد. درد ممکن است بصورت درد های کرامپی بگیرد و ول کند (شبیه به درد های قاعدگی یا اغلب شدیدتر) یا ریتمیک باشد. درد در بعضی از بیماران بصورت کمر درد و در بعضی دیگر بصورت درد مبهم شکمی و یا احساس فشار در لگن احساس می شود. در صورتیکه با این علائم مواجه شدید به پزشک مراجعه کنید. در صورت درد شدید یا خونریزی با حجم زیاد، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

درد حاملگی خارج رحمی

حاملگی خارج رحمی زمانی اتفاق می افتد که تخمک لقاح یافته در جایی خارج از رحم لانه گزینی کند که این محل معمولاً یکی از لوله های رحمی (لوله های فالوپ) است. این عارضه معمولاً در سه ماه اول حاملگی یا قبل از آنکه حتی بیمار بداند حامله است رخ می دهد. این عارضه در صورتیکه درمان نشود می تواند موجب پارگی لوله رحمی شده و خطر مرگ بدنبال داشته باشد. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر سریعاً به پزشک مراجعه کنید: درد یا حساسیت شکمی و/یا لگنی، لکه بینی یا خونریزی از مهبل (می تواند قرمز یا قهوه ای، کم یا زیاد، و یا مستمر یا متناوب باشد)، دردی که با حرکت یا سرفه کردن بدتر می شود، درد نوک شانه، یا هر علامتی مبنی بر شوک (نبض ضعیف، رنگ پریدگی، بی حالی یا غش).

دندان درد حاملگی

زمانی که باردار می شوید، انتظار دارید از لحظات مادری خود لذت ببرید و قطعا نمی خواهید با دردی مانند دندان درد مواجه شوید! اینکه زنان باردار بیشتر مستعد تورم لثه ها، آماس لثه ها و دیگر مشکلات دندانی هستند، واقعیتی تلخ است. اگر مراقبت از دندان های خود را مدت طولانی است که نادیده گرفته اید، احتیاجی به گفتن نیست که دندان درد شما حتمی است.

درمان دندان درد حاملگی

مسکن های بدون نسخه: می توانید از مسکن های بدون نسخه استفاده کنید، اما اکثر پزشکان این کار را توصیه نمی کنند، مخصوصا اگر تا زایمان زمان زیادی مانده باشد. زمانی که پزشک و ماما اجازه مصرف مسکن های درد را دادند، حتما دوز دارو را به درستی مصرف کنید. میخک: یک میخک کامل را بجویید. روغنی که از آن آزاد می شود به دندان می رسد و به طور طبیعی درد را کاهش می دهد. می توانید از روغن میخک که در داروخانه ها موجود است نیز استفاده کنید. اما استفاده بیش از حد از آن می تواند منجر به آسیب عصبی شود که برای بارداری اصلا خوب نیست. قرقره آب گرم: آب گرم را قرقره کنید. این کار درد را تسکین می دهد و جلوی انتشار هرگونه عفونت را می گیرد. همچنین می توانید از کمپرس های سرد یا گرم استفاده کنید. پمادهای بدون خطر: می توانید از پمادهای موضعی که ماده اصلی آنها بنزوکائین است نیز استفاده کنید. از همین مواد در پمادهای مخصوص دندان درآوردن کودکان نیز استفاده می شود و برای استفاده در درمان دندان درد در بارداری نیز خطری ندارد. اینها روش هایی هستند که به عنوان روش هایی بی خطر برای تسکین دندان درد در دوره بارداری در نظر گرفته شده اند. می دانیم که بعضی از مسائل خارج از کنترل است، اما هنوز هم همانطور که دندانپزشکان می گویند اگر توجه و مراقبت کافی را نسبت به بهداشت دهان خود داشته باشید، می توانید این مشکلات را کنار بزنید و در عوض بر روی بارداری سالمی تمرکز کنید.

معده درد حاملگی

زیاده روی در خوردن مواد غذایی موجب معده درد می‌شود. زمانی که شما باردار هستید، معده شما فضای کمتری برای گسترده شدن دارد. رژیم غذایی متعادل نه تنها معده درد شما را در کوتاه مدت، بلکه در طول بادرداری درمان می‌کند. زیرا اگر وزنتان بیش از وزن توصیه شده در زمان بارداری شود، باعث می‌شود که این وزن اضافی به شکم شما فشار آورد. سه وعده غذایی روزانه خود را به 6 وعده تقسیم کنید و در هر وعده کمتر از 1 ½ فنجان نخورید. هضم غذای کم برای بدن ساده‌تر است.

درمان معده درد حاملگی

حذف غذاهای محرک غذاهایی که موجب معده درد شما می‌شوند را شناسایی و آنها را از رژیم غذایی خود حذف کنید. معمولا این غذاها شامل غذاهای اسیدی مانند مرکبات و گوجه فرنگی، غذاهای چرب و سرخ شده، غذاهای تند، شکلات، قهوه و نوشابه‌های گازدار است. مصرف مایعات احتمال این که غذاهای مایع مشکلی برای معده به وجود آوردند، کم است زیرا آنها به سرعت از معده عبور می‌کنند. سوپ، اسموتی، ماست، میلک شیک، شیک‌های پروتئین و پودینگ‌ها انتخاب‌های خوبی هستند. به دنبال مایعاتی باشید که سرشار از پروتئین‌ هستند مانند شیر. غذاهای جامد را نیز زیاد بجویید تا تقریبا تبدیل به مایع شوند. خواب کامل برای این که از معده درد در شب خودداری کنید، حداقل تا 3 ساعت قبل از خواب، چیزی نخورید. هنگام خواب نیز اگر تا به حال روی پهلوی چپ خود نمی‌‌خوابیدید، حال امتحان کنید. در این حالت اسیدهای معده به سختی خود را به مری می‌رسانند.

کمر درد حاملگی

با بزرگ شدن شکم، چه کسی می داند که چگونه مفاصل و ماهیچه های بدن شما استراحت می کنند ، طبیعی است که شما در انتهای کمرتان احساس ناراحتی کنید. لازم است برای حل این مسئله با بدن خود ارتباط برقرار کنید و با ایجاد تغییراتی ساده به کمک بدن خود در این دوران حساس بروید.بسیاری از بانوان باردار بدلیل بزرگی شکمشان، دچار درد افتادگی شکمی می شوند. بهتر است، مراقب روش ایستادن و نشستن خود باشید تا بتوانید از کمردردهای آخر شب جلوگیری کنید. اگر قرار است ساعات متمادی روی پا بایستید، بهتر است از کفش بدون پاشنه ای که انحنای کف پا را تقویت می کند استفاده کنید که درحفظ تعادل به شما کمک کرده و قامت راست شما را حفظ می کند. بهتر است ستون فقرات خود را از بالا تا آخرین مهره کمری راست نگه داشته و شانه هایتان را به عقب متمایل کنید. در نشستن های طولانی لازم است یک صندلی انتخاب کنید که بدن شما را حمایت کند یا بالشی برای پشتیبانی از کمر خود در ناحیه کمری صندلی قرار داده و ستون مهره های خود را کشیده و راست قرار دهید. اگرقراراست درروز برای مدت طولانی دروضعیت نشسته و یا ایستاده قرار بگیرید، زمانی را برای استراحت و تغییر وضعیت از حالتی به حالت دیگر در نظر بگیرید.

درمان کمر درد حاملگی

هنگامی که شما آرامش و استراحت خوبی داشته باشید، تمامی قسمت های بدن شما بهتر عمل خواهند کرد. در ابتدا لازم است برای رسیدن به آرامش،بر روی عضلات خسته خود دستمال گرم بگذارید ویا به آرامی آن را ماساژ دهید (اگر نزدیکانتان از انجام آن خود داری می کنند، می توانید از متخصصین در این فن بهره گیرید). سپس به مقدار کافی و مناسب خوابیده و از چرت های میان روز غافل نباشید . از یک بالش برای راحتی بیشتر بعنوان حائل استفاده کنید و حتما به پهلو بخوابید. قرار دادن بالشی در بین زانوها می تواند ناراحتی های لگن خاصره را التیام بخشد و هنگام خواب اگر احساس می کنید که شکمتان وزنه سنگینی برای شماست، بالش کوچکی در زیر شکمتان، می تواند در تحمل وزن آن به شما کمک کند. برای اینکه بتوانید از درد کمر ، ناراحتی و فشار بر روی کمر خود بکاهید، شمار را با حالت های صحیح نشستن آشنا می کنیم.

کمر درد حاملگی و نشستن صحیح

1- بر روی زیر اندازی زانو بزنید و بالش یا پتوی چند لایه ای را در میان پاها و زانوهای خود قرار دهید. ممکن است احتیاج داشته باشید کمی بطرف جلو خم شوید تا بتوانید تعادل خود را حفظ کنید. سطح پنجه و روی پا باید روی زمین و مستقیم بطرف عقب باشد. 2- برای پشتیبانی از بدنتان می توانید دست های خود را روی زمین قرار دهید. به آرامی و با دقت باسن خود را پائین آورده تا در میان کف پاهایتان و بر روی بالش قرار گیرد. 3- اگر احساس ناراحتی می کنید، پاهایتان را جابجا کنید و یا بالش زیر بدنتان را بالاتربیاورید و در صورت برطرف نشدن احساس ناراحتی از بالش دیگری برای بالا آوردن بدنتان استفاده کنید. 4- برای پشتیبانی از بدن در هنگام نشستن، دست ها می تواند در پشت برروی زمین یا روی ران هایتان قرار گیرد. سینه های خود را بطرف بالا بکشید.

شکم درد حاملگی و مسمومیت

دردهای شکمی اواخر بارداری علائم دیگری دارند. نکته ای که باید به خانم های باردار آموزش داده شود، نوع و مکان درد است. اگر مکان درد بالای شکم باشد، علامت درد “اپی گاستر” است. این درد علامت خطر است و همه خانم های باردار باید در مورد آن اطلاع داشته باشند. درد در ناحیه اپی گاستر یا ناحیه بالای شکم و سمت راست ممکن است نشانه شروع مسمومیت بارداری یا پره اکلامپسی باشد. در مسمومیت بارداری فشارخون بالا می رود و پروتئین در ادرار دیده می شود. پزشک در این مواقع برای اطمینان آزمایش خون و ادرار درخواست می کند. فشارخون بیمار نیز باید اندازه گرفته شود. در مسمومیت بارداری سردرد هم به دلیل افزایش فشارخون وجود دارد. گاهی خانم باردار درد اپی گاستر را با درد معده اشتباه می گیرد و خوددرمانی می کند. تاخیر در درمان پره اکلامپسی بسیار خطرناک است و ممکن است به مرحله شدیدتر یعنی اکلامپسی منجر شود که در این مرحله بیمار دچار ناهوشیاری و کما می شود و حتی ممکن است فوت کند.

بیشتر بخوانید : زرشک در حاملگی ♥ آلبالو در حاملگی ♥ آلو خورشتی در بارداری ♥ یبوست در بارداریمیخک و بارداری

خواص گوشت بوقلمون برای نوزاد

لثه درد و خونریزی

دردهای عصبی شکم

درد پشت سر سمت چپ نشانه چیست

مضرات نوشابه انرژی زا برای کودکان

گوشت بوقلمون برای نوزاد 8 ماهه

لثه درد در دوران بارداری

دردهای عصبی عضلانی

درد در ناحیه پشت سر نشانه چیست

مضرات نوشابه برای مو

گوشت بوقلمون برای زن باردار

درد لثه در اوایل بارداری

درد عصبی پای راست

آزمایش پاپ اسمیر در دختر باکره

مضرات نوشابه گازدار

خواص گوشت بوقلمون برای زن باردار

علت درد لثه در دوران بارداری

درد عصبی پاها

آزمایش پاپ اسمیر برای چیست

مضرات نوشابه زیرو